Twoje 9 miesięcy

Przyjaciele

Blog Renaty i Marty:
Blog parentingowy

Uzupełnienie informacji:

» Macierzyństwo cudem nie jest
» Zabawki na roczek

Zimowy jadłospis maluszka

Grudzień kochają dzieci i dorośli: za śnieg, święta i świętego Mikołaja. Chłodne, zimowe dni kojarzymy zwykle z bliskością i ciepłem domowego ogniska. Lubimy w tym okresie obdarowywać – zwłaszcza najmłodszych – podarkami i świątecznymi przysmakami. Przeczytaj, co możesz zrobić, aby Twojemu dziecku święta już od najwcześniejszego dzieciństwa kojarzyły się przyjemnie – i zdrowo! 1000 pierwszych dni życia to najlepszy  czas, aby zadbać o jego przyszłe zdrowie.

Warzywa i owoce zimą

Świąteczne smakołyki to nie tylko mikołaje z czekolady i cukierki. To również świeże warzywa i owoce, dostępne zimą, suszone owoce i orzechy. Dobrze jest pamiętać o tym, przygotowując posiłki dla dorosłych i dzieci – szczególnie tych najmłodszych.To, do jakich smaków pozwolisz Twojemu maluszkowi przywyknąć w trakcie 1000 pierwszych dni życia, ma kluczowe znaczenie dla jego zdrowia teraz i w przyszłości. Dlatego zadbaj o różnorodność diety już kilkumiesięcznego maluszka i o to, aby wykluczyć z niej cukier i sól. Już od najwcześniejszych lat maluch powinien kojarzyć smak słodki ze zdrowymi produktami, jak np. owoce.

Jeśli chcesz, aby dieta 9-miesięcznego dziecka była bardziej różnorodna, proponuj mu zdrowe desery przygotowane z użyciem jogurtu naturalnego i  owoców. Kiedy maluch ma kilka miesięcy, możesz podawać mu już samodzielnie zrobiony kisiel z mrożonych owoców, np. truskawek. Roczny maluch z chęcią zje warstwowy deserek jogurtowy, przygotowany przez Ciebie budyń czy pieczone jabłko z dodatkiem kruszonki. Starsze dzieci chętnie pomogą w przygotowaniu świątecznych łakoci, takich jak  pierniczki – możesz poczęstować nimi malucha, o ile będą dostatecznie miękkie i jeśli dodasz do nich niewielką ilość cukru i przypraw. A przy okazji, takie domowe desery sprawdzą się świetnie nie tylko dla dzieci, ale też dla dorosłych.

Dbaj też o to, co Twoje dziecko pije: jeśli karmisz jeszcze piersią, nie trzeba dodatkowo poić niemowlęcia. Ale jeśli rozpoczęliście już rozszerzać dietę malucha –  jak najwcześniej zacznij  przyzwyczajać go do picia wody. Pamiętaj, że jako rodzic jesteś dla dziecka przykładem. Pij więc wodę i pozwól swojemu dziecku naśladować Twoje Zdrowe nawyki! Po pierwszym roku możesz podać dziecku odrobinę świeżo wyciśniętego soku. Zwróć jednak uwagę, że każdy sok kryje w sobie dużo naturalnych cukrów, nie jest więc odpowiedni do  zaspokajania pragnienia. Potraktuj lepiej porcję soku jako jeden z posiłków uzupełniających i dopilnuj, by maluch otrzymywał nie więcej niż pół szklanki soku dziennie.A jeśli chcesz podać niemowlęciu odrobinę wigilijnego kompotu do spróbowania – upewnij się, że nie ma w nim dodatku cukru i za wiele aromatycznych przypraw.

Różnorodność na zimowe infekcje

Zimowe miesiące to nie tylko czas świąt, zabaw oraz smakołyków, ale z racji mrozów, także okres częstych przeziębień i powszechnych infekcji.  Zimą maluch jest na nie szczególnie narażony. Jeżeli karmisz nadal piersią – matczyne mleko zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji.Kiedy jednak dziecko jest już większe – należy zadbać, by jego dieta zimą była szczególnie różnorodna i aby zawierała niezbędne witaminy i składniki mineralne. Co prawda warzywa i owoce mają zimą mniej cennych składników odżywczych niż wiosną i latem, a w sklepach mamy ich mniej do wyboru, jednak codzienne menu malucha nadal powinno być w nie bogate. Nie zapominaj o podawaniu każdego dnia 5 porcji warzyw i 4 porcji owoców. Możesz oczywiście korzystać z mrożonek lub domowych przetworów bez dodatku cukru i soli. Przejrzyj też dostępny w sklepie asortyment żywności dla niemowląt i dzieci – możesz wybierać spośród naprawdę wielu smaków.

Zimowa dieta malucha powinna zawierać składniki bogate w witaminę C, wzmacniającą układ odpornościowy i chroniącą organizm przed zimowymi infekcjami. Posiłki malucha wzbogacaj na przykład: zieloną pietruszką, koperkiem oraz szczypiorkiem. Pietruszka świetnie sprawdzi się w zupach, koperek dodawaj do dań rybnych, a szczypiorek wzbogaci smak sałatek warzywnych, twarogu lub jajek. Podobnie jak warzywa, zioła możesz też zamrozić i wykorzystywać w każdej chwili!

A gdy Twój maluch ma już rok, wykorzystaj dla jego zdrowia także zimowy sezon na owoce cytrusowe – cenne źródło witamin i kwasu foliowego. Umyj je dokładnie, obierz i pokrojone w cząstki podawaj maluchowi na podwieczorek albo drugie śniadanie.

Skąd wapń dla mocnych kości?

Kiedy planujesz posiłki dla malucha, uwzględnij w nich także mleko i jego przetwory, które zawierają sporo łatwo przyswajalnego wapnia, składnika potrzebnego do budowy mocnych kości i zębów. To mleko w pierwszym roku życia niemowlęcia  powinno być podstawą jego diety. Po ukończeniu przez dziecko  6. miesiąca życia możesz już podać mu niewielkie ilości kwaśnych produktów mlecznych np.  jogurtu, kefiru czy białego sera. Omijaj jednak sklepowe półki z gotowymi jogurtami owocowymi, które mają dużo cukru, a często także sztuczne aromaty i barwniki. Lepszym rozwiązaniem będzie jogurt naturalny zmiksowany z owocami, a kiedy maluch skończy 1. rok, możesz wzbogacić deser o odrobinę miodu, rozdrobnione orzechy czy bakalie.

To co w rybce najlepsze

Nie może zabraknąć ryb na świątecznym talerzyku dziecka! Ich mięso jest nie tylko cennym źródłem białka, ale także zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, między innymi kwas DHA, który odgrywa ważną rolę w rozwoju mózgu, wzroku, nerwów oraz układu immunologicznego dziecka. Na wigilijną kolację podaj dziecku rybkę przygotowaną na parze lub przyrządzoną z warzywami. A przez cały rok podawaj mu tłuste morskie ryby – zadbaj tylko by były dobrej jakości, szczególnie: śledź, łosoś, szprot czy dorsz. Rybny posiłek podawaj dziecku dwa razy w tygodniu.

Zimowa aktywność w pogodne dni

Dni zimą bywają mroźne i krótkie, ale mimo to nie zapominajcie o przebywaniu z dzieckiem na świeżym powietrzu – najlepiej całą rodziną! To świetne uzupełnienie zbilansowanej diety maluszka. Słoneczny dzień wykorzystajcie na zimowy spacer czy wyjście na sanki. Promienie słoneczne zimą mają wyjątkową moc poprawiania nastroju! Ale dostarczają też świetnej okazji dla całej rodziny do utrzymania formy w okresie świąt. A jaki to atrakcyjny pomysł na spędzenie z najbliższymi wolnego czasu!

Z pewnością, mimo pogodnych dni, warto dodatkowo zadbać w zimowych miesiącach o odpowiednie dawki witaminy D w diecie małych i dużych. Zimowe słońce to za mało, aby witamina D była w naszej skórze produkowana we właściwych ilościach. Jest to witamina niezwykle istotna dla rozwoju niemowląt i małych dzieci i dlatego szczególnie w ich diecie warto pamiętać o  mleku, jajkach i rybach – najlepiej tych tłustych, wolno żyjących rybach morskich. Witamina D, którą zawiera ich mięso, wspomaga m.in. rozwój i prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowegoorganizmu małego człowieka. Lekarz pediatra może więc zalecić suplementowanie diety malucha tą niezwykle istotną witaminą, której w okresie jesienno-zimowym wszyscy mamy zbyt mało.

 

Więcej informacji na temat prawidłowego odżywiania dziecka można znaleźć w niedawno opublikowanym Poradniku żywienia niemowląt. Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin. Publikacja jest dostępna bezpłatnie na platformie edukacyjnej www.1000dni.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz

 

Polecane książki

W oczekiwaniu na dziecko
Gry i zabawy dla dzieci

Nasz FanPage