Twoje 9 miesięcy

Przyjaciele

Blog Renaty i Marty:
Blog parentingowy

Uzupełnienie informacji:

» Zabawki dla niemowląt

Dieta w ciąży – zadbaj o zdrowie maleństwa już od pierwszych dni życia

To już ! Właśnie dowiedziałaś się, że w Twoim łonie poczęło się nowe życie. Od teraz będziesz postępować głównie z myślą o jego dobru i zdrowiu. I słusznie – jako jego mama odpowiadasz za jego prawidłowy rozwój, spokój i dobrobyt. Zacznij od prostej rewizji swojej diety, ale bez zbędnych rewolucji. Maluszkowi najlepiej będzie wtedy kiedy Ty będziesz zdrowa i zadowolona.

Dieta w ciąży

Co jeść w ciąży, kiedy Twój organizm zwiększa swoje potrzeby?

Dieta w ciąży nie musi oznaczać wyrzeczeń i radykalnych zmian nawyków żywieniowych. Najważniejsza dla Ciebie powinna być zasada, żeby uzupełniać składniki i pierwiastki, których teraz potrzebujesz więcej – bo za dwoje. Dziecko, które rozwija się zwiększa zapotrzebowanie na witaminy i sole mineralne niezbędne do prawidłowego rozwoju.

Podstawa diety w ciąży

Jeśli nie miałaś w zwyczaju stałych godzin posiłków, postaraj się je wprowadzić. Ustal 3 główne i 2 dodatkowe posiłki, najlepiej aby odbywały się one co 3-4 godziny.

Zacznij od tego, że dotychczasowe produkty z białej mąki zastąpisz ciemnymi. I tak zamiast kajzerek wybieraj grahamki, zrezygnuj ze słodkich i tłustych rogalików i ciastek. Zamiast tego wybieraj makaron pełnoziarnisty i kasze, które są źródłem błonnika i witaminy z grupy B, dają poczucie sytości na długo i zapobiegają zaparciom.

W ciąży potrzebujesz zdecydowanie więcej wapnia, dlatego nie stroń od mleka, kefirów, jogurtów i maślanki. Sery żółte i białe są dla Ciebie wskazane ze względu na wapń i białko.

Zdecydowanie zwiększ udział w warzyw i owoców w Twojej diecie. Ciężarna kobieta powinna zjadać ich min. 300 g dziennie. Dostarczą Tobie i maleństwu potrzebnych witamin i składników mineralnych, dodatkowo zawierają błonnik, który zapewni Ci komfort trawienny i zapobiegnie drastycznym zmianom nastrojów potęgowanych skaczącymi hormonami jak i zmiennym poziomem cukru we krwi.

Co warto wprowadzić do jadłospisu ciężarnej? Kwas foliowy

Zasadniczo jego przyjmowanie powinnaś zacząć przed staraniami się o poczęcie. Folacyna, czyli kwas foliowy (witamina B9) jest jedną z najważniejszych substancji dla rozwoju płodu. Bierze ona udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych, wewnątrzkomórkowych substancji niezbędnych dla prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu. Źródłem kwasu foliowego są produkty żywieniowe zawierające foliany: rośliny strączkowe (fasola, groch, soja) jak i warzywa liściaste (sałata, szpinak, kapusta, natka pietruszki) oraz brokuły, brukselka, szparagi i kalafior.

Żelazo

To bardzo ważny składnik - jest niezastąpione w produkcji krwinek czerwonych, stymuluje wytwarzanie hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek. Wspomaga odporność i wspiera system immunologiczny płodu. Wprowadź do diety produkty bogate w żelazo: czerwone mięso (wołowina, polędwica wołowa), drób, wędliny, żółtko jaja, ryby, płatki pszenne, owsiane, szpinak, natka pietruszki, suche nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja). Dobrze będzie także jeść więcej sałaty, rukoli, szpinaku, orzechów, pestek dyni i kaszy gryczanej. Licząc od 13. tygodnia ciąży powinnaś przyjmować około 25 mg żelaza na dobę.

Jod

Jego niedobór u kobiet w ciąży może być przyczyną wielu schorzeń dziecka, takich jak zaburzenia rozwoju psychomotorycznego. Nawet niewielki niedobór jodu może prowadzić do zespołu nad aktywności ruchowej (ADHD) z zaburzeniami uwagi. Zażywaj jod (150-200 μg na dobę), chyba, że jeśli mieszkasz nad morzem – wtedy potrzebujesz go mniej. Suplementację należy skonsultować z lekarzem prowadzącym Twoją ciążę.

Pamiętaj, że zdrową zasadą jest nie „jedz za dwoje”, ale „jedz dla dwojga”. Rozwijający się Twoim łonie mały człowiek potrzebuje innych składników niż dorosła osoba, dlatego uwzględnij w diecie wszystkie rodzaje produktów, aby mieć pewność, że dostarczasz Wam wszystkich niezbędnych składników.

Więcej porad dotyczących diety w ciąży znajdziesz na stronie https://www.bebiklub.pl/ciaza/zywienie/zdrowa-dieta-w-ciazy/

Komentarze

Dodaj komentarz

 

Polecane książki

W oczekiwaniu na dziecko
Gry i zabawy dla dzieci

Nasz FanPage