Twoje 9 miesięcy

Przyjaciele

Blog Renaty i Marty:
Blog parentingowy

Uzupełnienie informacji:

» Zabawki dla niemowląt

Ćwiczenia dla ciężarnych z FIT LADY MAMA

Ciąża, to wyjątkowy okres w życiu kobiety, kiedy przyszła mama zadaje sobie wiele pytań dotyczących swojego zdrowia, diety i pielęgnacji ciała. Jakie pytania najczęściej nurtują kobiety w ciąży? Odpowiadamy na najważniejsze z nich.

 

Jestem w ciąży, w 16 tygodniu. Nigdy nie przejmowałam się swoją wagą, nie ćwiczyłam. Słyszałam, że w ciąży warto o siebie zadbać i przygotować do porodu. Dlaczego to takie ważne?

Hanna, 31 lat

Nigdy nie jest za późno, aby zacząć dbać o swoje zdrowie i kondycję fizyczną. Najważniejsze – zrobić to z głową. Czy słyszałaś kiedyś stwierdzenie, że poród wymaga prawie takiego samego wysiłku jak udział w maratonie? Wiele w tym prawdy, choć akcja porodu odbywa się w zgoła innych okolicznościach „przyrody” niż sławny bieg. Już sama ciąża jest dla ciała kobiety ogromnym wyzwaniem – zmienia się poziom wielu hormonów, wzrost wagi wymaga od skóry rozciągania się, a stawy muszą poradzić sobie z wieloma dodatkowymi kilogramami. Zwieńczeniem ciąży jest poród – wielki wysiłek całego organizmu. Jednak dobrze przygotowane i odpowiednio wzmocnione  ciało przyszłej mamy może sobie bardzo dobrze poradzić zarówno ze zmianami podczas ciąży, jak i z trudami porodu.

 

Przed ciążą byłam bardzo aktywna: dużo biegałam i jeździłam na rowerze, latem wspinałam się w górach. Teraz muszę zrezygnować z tych sportów, ale bardzo zależy mi na tym, aby dalej aktywnie spędzać czas, dbać o ciało, ruszać się. Czy mam jakieś możliwości? W moim mieście jest jeden fitness klub, może tam będę mogła chodzić?

Joanna, 36 lat

Nie ma wątpliwości, że ruch w ciąży jest wskazany. A najlepszą i najbezpieczniejszą formą aktywności będą zajęcia dedykowane dla kobiet w ciąży. Co jednak jest niezmiernie ważne – zajęcia muszą  być prowadzone przez wykwalifikowaną instruktorkę, która posiada wiedzę na temat ciała kobiety w ciąży, i która dobierze odpowiednio ćwiczenia do potrzeb i możliwości przyszłej mamy. Pamiętaj, że wszelkie ćwiczenia, w których napinasz mięśnie brzucha, podskakujesz czy wykonujesz gwałtowne ruchy, mogą być niebezpieczne dla ciebie i dziecka. Jeśli nie ma takiego miejsca w okolicy, w której mieszkasz lub zajęcia są zbyt drogie i masz możliwości uczęszczać na zajęcia do sprawdzonego fitness klubu, zawsze możesz ograniczyć się do spacerów lub sięgnąć po płyty z ćwiczeniami dostępne na rynku, pod warunkiem, że są to programy ćwiczeń przygotowane z myślą o kobietach w ciąży.

Bardzo dobrym wyborem będą płyty z serii FIT LADY MAMA – ćwiczenia na płytach zostały opracowane przez doświadczoną instruktorkę, która krok po kroku wyjaśnia, jak prawidłowo wykonywać poszczególne ćwiczenia. Dodatkowo na płytach umieszczono wywiady ze specjalistami: dietetyczką i kosmetologiem, a przyszła mama dowie się, jak odżywiać się zdrowo i pielęgnować ciało nie tylko w ciąży, ale i po porodzie.

 

Pierwsze dziecko rodziłam wiele lat temu. Teraz jestem w drugiej ciąży i postanowiłam, że przeżyję ją bardziej świadomie niż w wieku 20 lat. Chcę dbać o siebie, dowiedzieć się jak najwięcej o przebiegu ciąży i chcę ćwiczyć. Znalazłam zajęcia dla kobiet w ciąży, ale instruktorka poprosiła mnie najpierw o zgodę lekarza. Czuję się dobrze, lekarz nie mówił nic niepokojącego. Czy nie wystarczy informacja z ostatniego badania, z którego wynika, że jestem zdrowa?

Gabrysia, 37 lat

Każda ciąża jest inna i bez względu na twoje samopoczucie decyzję o jakiejkolwiek sportowej aktywności powinien podjąć lekarz prowadzący twoją ciążę. Ma on najlepszą wiedzę na temat twojego i dziecka stanu zdrowia, wie też, co może ci zaszkodzić, a co – wręcz przeciwnie, wzmocni cię i zrelaksuje. Jeśli zdecydujesz się na zajęcia w klubie, porozmawiaj wcześniej z instruktorką, upewnij się, że ma wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu zajęć dla kobiet w ciąży i dobieraniu ćwiczeń do ich potrzeb i możliwości. Zapytaj, jakie ćwiczenia proponuje i omów je z lekarzem. Lekarz może nie mówić o przeciwskazaniach do ćwiczeń, jeśli nie wie, że planujesz taką aktywność. To dobrze, że instruktorka wymaga informacji od lekarza – zła decyzja może cię wiele kosztować i lepiej upewnić się, że wszystko przebiega pomyślnie i zgodnie z zaleceniami lekarza.

Każda aktywność sportowa wymaga rozmowy z lekarzem prowadzącym ciążę, nawet jeżeli zdecydujesz się ćwiczyć w domu, na przykład z płytami FIT LADY MAMA – w takim przypadku również powinnaś skonsultować się z lekarzem. Ponieważ do wyboru są dwa zestawy ćwiczeń – Joga i ćwiczenia wzmacniające – możesz wybrać ten zestaw, który bardziej ci odpowiada. Jeśli  lekarz uzna, że nie ma żadnych przeciwskazań do wykonywania takich ćwiczeń, bo twoja ciąża przebiega prawidłowo i ruch w ograniczonym wymiarze jest wskazany, możesz kilka razy w tygodniu spędzać aktywnie czas z płytami FIT LADY MAMA zgodnie ze wskazówkami instruktorki. Podczas wykonywania ćwiczeń obserwuj swój organizm i odpoczywaj zawsze, kiedy poczujesz się zmęczona, nie będziesz mogła złapać tchu lub zwyczajnie – źle się poczujesz.

 

W mojej rodzinie panuje mit, który sprawia, że każda kobieta w ciąży staje się „złotym jajkiem” wokół którego wszyscy biegają, podsuwają jedzenie, bo przecież trzeba teraz jeść za dwoje i nie pozwalają się przemęczać. Do tego stopnia, że jedynym ruchem są spacery kilka razy w tygodniu. Moje siostry przeszły takie „jajkowe” ciąże, a teraz, kiedy sama spodziewam się dziecka, czuję, że nie chcę w ten sam sposób spędzić moich dziewięciu miesięcy. Czy mam rację?

Ewa, 23 lata

Nie ma wątpliwości, że ruch, dostosowany do potrzeb kobiety ciąży jest wskazany i bardzo zdrowy. Trzeba tylko wiedzieć, jakie sporty są bezpieczne i odpowiednie dla przyszłej mamy. Odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne wzmacniają organizm, dotleniają organizm mamy i dzidziusia. To bardzo ważne, by ćwiczyć systematycznie, ale nie przeciążać się – ciąża to nie jest dobry moment na drastyczną zmianę stylu życia i wzmożoną aktywność, szczególnie jeśli przed zajściem w ciążę byłaś raczej amatorką spacerów i tylko czasami jeździłaś na rowerze. Druga skrajność również nie jest wskazana, przyszła mama nie powinna obrastać w kilogramy i być zamknięta w klatce z nadmiernej troski bliskich. Ciąża to piękny czas, a nie choroba i przyszła mama powinna wręcz wychodzić z domu, spotykać z przyjaciółmi, uczestniczyć w życiu kulturalnym, czuć się pięknie i seksownie. Siedzenie na kanapie z kolejną porcją podsuwanych łakoci nie jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Tyle razy słyszałam, że powinnam jeść za dwoje, będąc w ciąży, że już sama nie wiem, co o tym myśleć – skoro tyle osób mi to powtarza: rodzice, przyjaciółka, rodzina partnera. Bardzo się tym przejmuję, bo nie chcę mocno przytyć, ale też nie chcę, aby mojemu dziecku czegoś zabrakło.

Agnieszka, 24 lata

Od wielu lat wiadomo, że to nie ilość, ale jakoś pożywanych pokarmów ma wpływ na nasz rozwój, a więc i na rozwój dziecka w okresie ciąży. Zasada podstawowa brzmi: jedz dla dwojga, a nie za dwoje! Jaka jest różnica? Ogromna. Jedząc dla dwojga, myśl o tym, co powinnaś zjeść, aby zapewnić swojemu organizmowi komplet składników odżywczych. Pełnowartościowe posiłki, bogate w warzywa, owoce, tłuszcze nienasycone to źródło zdrowia dla przyszłej mamy i jej dziecka. Wiele pytań przyszłych mam dotyczy właśnie diety i mitów z nią związanych. Aby uniknąć niesprawdzonej wiedzy z forów internetowych, warto poszukać rzetelnej wiedzy zawartej w książkach. Można również wybrać nowocześniejszy rodzaj poradnika, na przykład płyty DVD z serii FIT LADY MAMA – poza zestawami ćwiczeń dla kobiet w ciąży, na płytach znajdują się porady kosmetologa i dietetyka na temat pielęgnacji ciała i odżywiania się w ciąży i po porodzie. Na płytach FIT LADY MAMA specjaliści obalają wiele mitów na temat diety i ciała w ciąży, podpowiadają, co jeść, a czego unikać, jakie kosmetyki są bezpieczne, a które należy odstawić na półkę do porodu.

O czym jeszcze warto pamiętać? Dbanie o siebie w ciąży to nie fanaberia, a aktywność w ciąży nie jest zabroniona, wręcz przeciwnie – jest wskazania, jeśli stan twojego zdrowia na to pozwala, a ciąża rozwija się prawidłowo. Bo przecież każda przyszła mama chce być zdrowa i pragnie dbać o siebie w ciąży. Najważniejsze jest jednak dobierać formę ćwiczeń do swoich możliwości, a także zapewnić sobie bezpieczeństwo – wybierać zajęcia pod okiem doświadczonego trenera lub wybrać specjalnie przygotowane programy ćwiczeń (np. te zawarte na płytach z serii FIT LADY MAMA), a także skonsultować swoje sportowe plany z lekarzem ginekologiem.

 

Więcej informacji: www.ladymama.pl

Kontakt dla mediów: redakcja@ladymama.pl

Komentarze

Martyna (2014-11-18 21:30:21)
W końcu ktoś napisał wyraźnie, że trzeba jeść dla dwojga! :) Asia - moja też jest ostrożna, ale widziałam te płyty i chyab się skuszę. Za 3 tygodnie mam wizytę to odrazu zapytam, czy moge :) Czy ktoś wie, jakie tam sa porady?
Asia (2014-11-17 12:09:15)
Akurat moja ginekolożka jest z typu prewencyjnych i zaleca jedynie spacery i basen. Ale to może wynikać z pierwszej zagrożonej ciąży i moich obaw co do tego, że w drugiej to się może powtórzyć. Może opublikujecie jakieś przykładowe ćwiczenia?
Dodaj komentarz

 

Polecane książki

W oczekiwaniu na dziecko
Gry i zabawy dla dzieci

Nasz FanPage