Twoje 9 miesięcy

Przyjaciele

Blog Renaty i Marty:
Blog parentingowy

Uzupełnienie informacji:

» Zabawki dla niemowląt

Chcę być mamą - o czym powinnam pamiętać? Jak wybrać witaminy dla planujących ciążę?

Zazwyczaj, kiedy myślimy o ciąży, skupiamy się tylko na okresie między zapłodnieniem a porodem. Tymczasem, według ekspertów, dla rozwoju płodu równie ważny jest tzw. zerowy trymestr, czyli trzy miesiące poprzedzające zajście w ciążę. Już w tym okresie warto uważnie przyjrzeć się swojej diecie i zacząć przyjmować witaminy dla planujących ciążę.

Prawidłowe przygotowania do ciąży powinny rozpocząć się już kilkanaście tygodni przed planowanym terminem zapłodnienia. Dzięki zbilansowanej diecie i odpowiedniej suplementacji organizm przyszłej mamy będzie w stanie uzupełnić niedobory ważnych składników i zgromadzić zapasy, z których potem będzie czerpało rozwijające się maleństwo. Sprawdź, na jakie składniki warto zwrócić szczególną uwagę.

Najważniejsze witaminy dla planujących ciążę

Większość potrzebnych witamin dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem, ale zarówno w okresie poprzedzającym zajście w ciążę, jak i w ciążowych miesiącach zapotrzebowanie na niektóre składniki rośnie o kilkadziesiąt, a nawet o kilkaset procent. Wtedy konieczne może być uzupełnianie diety odpowiednimi suplementami. Jakie składniki powinny się w nich na pewno znaleźć?

  • Kwas foliowy – należy do witamin z grupy B i jest jednym z najważniejszych składników przed ciążą oraz na pierwszym etapie po zapłodnieniu. Odpowiednia dawka kwasu foliowego w organizmie aż o 70 procent zmniejsza ryzyko wad układu nerwowego płodu,związanych z nieprawidłowym zamknięciem się cewy nerwowej (np. bezmózgowia i przepukliny oponowo-rdzeniowej). Dzienna dawka w trymestrze zerowym, a także przez I trymestr ciąży wynosi 400 mikrogramów na kolejnych etapach ciąży wzrasta. Ważne szczególnie dla kobiet z zaburzeniami metabolizmu kwasu foliowego jest uzupełnie kwasu foliowego o jego aktywna formę, zmetylowaną.
  • Witamina E – nazywana jest witamina płodności, ponieważ wpływa na jakość męskiego nasienia. W kobiecym organizmie reguluje działanie kwasu tłuszczowego EPA, który ma działanie przeciwzapalne i bierze udział w budowie układu nerwowego płodu. Zapotrzebowanie na witaminę E w ciąży jest tylko o 15 proc. większe w stosunku do okresu sprzed zapłodnienia i wynosi 12 mg na dobę.
  • Witamina C – jest ważnym antyoksydantem, neutralizującym wolne rodniki w organizmie, które utrudniają zapłodnienie lub mogą uszkadzać zarodek.
  • Witamina D – wpływa na przyswajanie wapnia w organizmie i regulacje gospodarki wapniowo-fosforanowej, dlatego niedobór tej witaminy może skutkować pogorszeniem się gęstości tkanki kostnej i zębowej u przyszłej mamy. Prawidłowy poziom witaminy D wpływa także na gospodarkę hormonalną kobiety i regularność owulacji, dzięki czemu w znaczący sposób wspomaga płodność. Odpowiednia dawka dla kobiet starających się o dziecko wnosi 2000 j.m. i nie zmienia się przez całą ciążę oraz okres karmienia piersią.

Dodatkowe minerały i cenne składniki

Poza witaminami warto wprowadzić do diety także inne cenne składniki, które wspomagają płodność i tworzą odpowiednie środowisko dla płodu:

  • DHA – warto, aby przyjmowała je nie tylko kobieta (odpowiedni poziom DHA w jej organizmie wpływa na prawidłowy rozwój mózgu płodu), lecz także przyszły tata, ponieważ kwasy DHA biorą udział w procesie powstawania i dojrzewania plemników. Lekarze sugerują przyjmowanie dziennie 600 mg kwasu, zarówno w okresie starania się o dziecko, jak i w ciąży. Dawka rośnie, jeśli ciąża jest zagrożona przedwczesnym porodem: w takim przypadku wynosi 1000 mg.
  • Cholina – ta cenna substancja zapobiega wadom cewy nerwowej płodu i warunkuje prawidłowe działanie genów płodu. Rekomendowana dawka przed ciążą i w jej trakcie wynosi 450-550 mg na dobę.
  • Minerały: jod, magnez, żelazo – niedobór tych minerałów może negatywnie wpłynąć na zdrowie przyszłej mamy, rozwój płodu i przebieg ciąży, a nawet w skrajnych przypadkach prowadzić do poronienia. Dobowe zapotrzebowanie na magnez wzrasta w ciąży dwukrotnie i wynosi 200-1000 mg, natomiast dzienna dawka jodu rośnie już od pierwszych dni ciąży do 200 mikrogramów. Z kolei zapotrzebowanie na żelazo przed ciążą wynosi ok. 18 mg na dobę i stopniowo rośnie w ciąży nawet do ok. 26-27 mg.

Starasz się o dziecko? Uważaj na witaminę A

W okresie życia płodowego nie tylko niedobór witamin, lecz także ich nadmiar może zaszkodzić rozwojowi dziecka. Witamina A jest niezbędna w rozwoju płodu (m.in. wpływa na zdrowe kości) i sprzyja zapłodnieniu m.in. dlatego, że ma wpływ na implantację zarodka w macicy. Niemniej w populacji polskiej nie ma niedoborów tej witaminy, zatem nie jest  ona niezbędna dla kobiet starających się o dziecko,. Ponadto  jej za wysoki poziom jest toksyczny dla płodu.

Komentarze

Dodaj komentarz

 

Polecane książki

W oczekiwaniu na dziecko
Gry i zabawy dla dzieci

Nasz FanPage